برای یادگیری، تابستان را از دست ندهیم

اهمیت کتابخانه و کتاب خوانی در مدارس و دانشگاه ها

اهمیت مطالعه و کتاب خوانی بر هیچکس پوشیده نیست همانطور که می دانید میزان مطالعه در کشور عزیز ما به میزان مطلوبی نیست! از همین رو قصد داریم با بیان نکاتی هرچند کوتاه ، اهمیت کتاب خواندن و بستر های افزایش میزان مطالعه را بازگو کنیم.

طبق تحقیقات مشاورین تحصیلی ما در مرکز مشاوره، تعداد بسیار از مدارس کشور ما اصلاً به کتابخانه ای خوب مجهز نیستند و تعداد دیگری نیز که کتابخانه دارند اصلا تجهیز نیستند. دانشگاه ها هم که اکثراً کتابخانه دارند اما استقبال چندانی از آن نمی شود.

اما اگر از اهمیت کتاب خواندن با خبر شویم و ما را از همان ابتدای امر با فرهنگ کتاب خوانی آشنا کنند، اینگونه نخواهد شد!

راههای تشویق به مطالعه

یکی از کارهای مهم در جهت جذب دانش آموزان برای استفاده از کتابخانه مدارس این است که در زمینه های مختلف مانند بازدید از کتابخانه های عمومی شهر بازدید از چاپخانه ها بازدید از بناهای تاریخی ، موزه ها و نمایشگاههای کتاب برنامه ریزی دقیق صورت گیرد . برگزاری مسابقات کتابخوانی اشتراک مجلات و روزنامه های مورد علاقه دانش آموزان از اقدامات عملی برای جذب دانش آموزان به سوی کتابخانه و فعالیت های آن است .

از دیگر اقدامات می توان به معرفی کتب معتبر، ارائه کتاب های پر خواننده و باب میل خوانندگان و همچنین ایجاد وقت فراغت برای مطالعه در دانشگاه ها و مدارس است.

خانواده نیز می تواند نقش یه سزایی در افزایش میزان مطالعه فرزندان خود داشته باشد به این ترتیب که  اگر پدران و مادران به مطالعه علاقه مند باشند فرزندان آنان نیز با کتاب بیشتر و بهتر آشنا می شوند و به مطالعه آن عادت می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *